آموزشیفرش

بهترین طرح های فرش دستباف

  • بهترین طرح های فرش دستباف! زیبایی سحرانگیز رنگ و نقش فرش های سرزمین ایران به گونه ای است که می توان گفت والاترین جایگاه را در میان هنر های مردمی دارا است. حضور و بقای فرش در گذار تاریخ فلات ایران، همواره تجلی‌گر بخشی از فرهنگ و هنر ساکنان روستا ها، شهر ها و مردمان عشایر و قبایل آن محسوب می‌گردد. پراکندگی جغرافیایی این هنر در گذشته و حال قابل توجه و تأمل است.

    طرح شاه عباسی در فرش دستباف ایرانی

    مردم ایران اصطلاح شاه عباسی را بر یک نوع طرح سراسری مرکب از نقوش و اشکال کلاسیک اواسط دوران صفویه اطلاق می کنند.

    این نقوش یعنی انواع مختلف برگ نخل، نگاه های مارپیچ، تبرزین، گلدان و غیره در قالی هایی که به نام قالی های نقش گلدانی معروف اند طرح شده استو همه معتقدند که این قالی به طور پرا کنده و جدا از یکدیگر با فواصل مساوی طرح گردیده و همیشه به وسیله نوعی شاخه یا شبکه با یکدیگر ترکیب و پیوسته شده است.

    مطلب پیشنهادی: دستگاه شستشوی فرش دستباف ایرانی

    طرح قالی شاه عباسی در کلیه نقاط ایران بافته می شود. طراحان کرمان، کاشان، تبریز، اصفهان و مشهد دوست دارند طرح هایی گوناگون و زیبا که در آن ها مهارت و استادی زیاد به کار رفته باشد تهیه نمایند.

    در روستاها نیز اغلب قالیبافان با انواع معمولی نقش درخت نخل و گلدان آشنایی دارند و اغلب قالیچه و قالی هایی را با این طرح ها و بافت گردان تهیه می کنند.

    طرح بید مجنون در فرش دستباف ایرانی

    طرح بید مجنون در قالیبافی

    طرح بید مجنون یکی از مشهور ترین و جالب توجه ترین طرح های قدیمی ایران است.

    در ترکیب بدی مجنون، سرو، درخت تبریزی و درختان میوه کیفیتی موجود است و چنان جالب توجه و دارای خصوصیات و ویژگی هایی است که در کلیه کشور های تهیه کننده  قالی از آن تقلید شده است.

    اصل و منشاء بید مجنون معلوم نیست ولی مثل طرح مینا خانی احتمال دارد کردستان ایران باشد.

    جالب است بدانید چند نمونه از طرح بید مجنون که از فرش های قدیمی در کشور ما موجود است در بیجار یکی از شهر های ایران تهیه شده است.

    این موضوع که این طرح کاملاً با خطوط شکسته بافته می شود و می رساند که اصل و منشاء آن روستا های ایران بوده است.

    نسخه اصلی آن مثل طرح های قالی مشهور صفویه توسط استاد طراح بر روی تخته مخصوص طراحی نگردیده است. بدون شک هنگامی که زن خانه دار روستایی با چهره گندمگون مشتاقانه پشت درار قالی می نشسته و ضمن بافتن درختان بید مجنون و سرو تبریزی باغ خود را نظر می گذراند، طرح آن ها را بر روی قالی خود پدید آورده است.

    این طرح سابقاً در نواحی شمال غربی ایران و در روستاهای بیجار، همدان، اراک و ملایر رواج داشت.

    اما جالب است بدانید که با کاهش بافت این نوع طرح قالی در کردستان در حال حاضر طرح بید مجنون توسط قالیبافان تبریزی بافته می شود. قالی اوشاک (ترکیه) یکی از قالی هایی است که با کپی برداری از طرح بید مجنون در کشور ترکیه تولید و به فروش می رسد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    منبع
    ای فرش

    pazirik

    شرکت دانش بنيان پويا پازيريک، بزرگ ترین تولید کننده ماشین آلات تمام اتوماتیک قالیشویی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا