آموزشیفرش

لول بافت در فرش

آموزشی

  • لول بافت: شیوه ای است از بافت فرش که در انواع گره به صورت متقارن و نامتقارن بافته می شود. جالب است بدانید که، تفاوت این شیوه با سایر روش های آن است که تارها در چلّه کشی کاملاً بهم چسبیده و فاصله ای بین آن ها نیست.

    سه نوع روش بافت قالی:

    1.تخت
    2 .نیم لول
    3 .لول

    لول بافت در فرش

    در بافت گونه های مختلف قالی یکی از بارزترین تفاوت ها، زاویه قرار گرفتن تارها نسبت به هم است.

    شیوه بافت تخت: در بافت تخت، زاویه قرار گرفتن تارها در سطح مقطع بافت 180 درجه است. تارها در این روش در سردار به هم چسبیده نیستند و فاصله بین آن ها به اندازه یک قطر تار یا کمی بیشتر است.

    وضعیت قرار گیری تارها در شیوه تخت
    وضعیت قرار گیری تارها در شیوه تخت

    شیوه بافت نیم لول: در بافت نیم لول، زاویه قرار گرفتن تارها در سطح مقطع بافت بین 120 تا 170 درجه است. تارها در این روش در سردار به هم چسبیده نیستند و فاصله بین آن ها کمتر از اندازه یک قطر تار است.

    وضعیت قرار گیری تارها در شیوه نیم لول
    وضعیت قرار گیری تارها در شیوه نیم لول

    شیوه بافت لول: در بافت لول، زاویه قرار گرفتن تارها در سطح مقطع بافت بین 80 تا120 درجه است. تارها در این روش در سردار به هم چسبیده اند و فاصله ای بین آن ها وجود ندارد.

    وضعیت قرار گیری تارها در شیوه نیم لول
    وضعیت قرار گیری تارها در شیوه نیم لول

    شیوه های پوددهی

    شیوه تخت: برای بافت تخت در اغلب موارد از یک نوع پود رو استفاده می شود. به همین سبب به آن تک پود هم می گویند. این پود از بالای ضربدری چله عبور می کند و به شکل آزاد یا کشیده کوبیده می شود.

    کشیده بودن یا سفت بودن پود بافت کرباس را به وجود می آورد. آزاد بودن پود باعث می شود فشار چله ها، پود را به شکل موجدار درآورده و این پود موجدار به شکل کامل قوس تارهایی را که زیر و رو می شوند می پوشاند. به همین دلیل در پشت قالی تنها پود ها و قوس های گره را می توان دید.

    این ویژگی موجب می شود، قالی بافت تخت با قالی بافت لول بسیار شبیه هم شوند. تنها تفاوت این دو قالی در آن است که در پشت قالی (تخت پود شل) هر دو قوس گره و در پشت قالی لول یکی از قوس ها نمایان است.

    کارشناسان برای شناخت این قالی ها به بافت پشت قالی توجه می کنند. در بافت پشت این قالی ها همواره قوس گره ها دوتایی است و قوس تک دیده نمی شود. در بافت تخت پود شل حرکت پودها موجدار و حرکت تارها مستقیم است.

    نمایی از تکنیک تخت و بخشی از پشت فرش تخت باف
    نمایی از تکنیک تخت و بخشی از پشت فرش تخت باف

    شیوه نیم لول: برای بافت نیم لول از دو نوع پود زیر و رو استفاده می شود. پود زیر ضخامتی همانند پود رو دارد و این از تفاوت هایی است که برای بافت نیم لول و لول می توان به آن اشاره کرد. پود زیر از فضای زیر ضربدری چله عبور می کند به شکلی که تارهای زیر و رو پود را در میان می گیرند.

    پس از پود زیر، پود رو عبور داده می شود. پود رو از بالای ضربدری عبور می کند و به شکل نرم روی پود ضخیم کوبیده می شود. به همین دلیل است که پود رو مسیری مارپیج و زیگزاگ مانند ایجاد می کند.

    نمایی از تکنیک نیم لول و بخشی از پشت فرش
    نمایی از تکنیک نیم لول و بخشی از پشت فرش

    نیم لول شیوه لول: برای بافت لول از دو نوع پود زیر و رو استفاده می شود. پود زیر ضخامتی تا دو برابر قطر تارها دارد و از فضای زیر ضربدری چله عبور می کند، به شکلی که تارهای زیر و رو پود ضخیم را در میان می گیرند. پس از پود زیر پود رو عبور داده می شود. پود رو از بالای ضربدری چله عبور می کند و به شکل نرم روی پود ضخیم کوبیده می شود. به همین دلیل است که پود رو مسیری مارپیج و زیگزاگ مانند ایجاد می کند.

    بررسی بافت لول از دیدگاه مرمت نقش

    به مناسبت هفته صنایع دستی وبینار “بررسی بافت لول از دیدگاه مرمت نقش و جایگاه هریک از اجزاء در فرش” برگزار می‌شود.

    به گزارش انجمن علمی فرش ایران، این نشست با همکاری انجمن علمی فرش ایران شعبه شیراز، انجمن هنرهای سنتی استان فارس و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، با حضور آقای محمد معاون، استاد و پیشکسوت مرمت فرش دستباف و مدرس دانشگاه، روز سه‌شنبه ۱تیرماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸ در نرم افزار ادوبی کانکت برگزار می‌شود.
    لینک بر گزاری همایش http://su25.parsvlp.ir/hclass112/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    pazirik

    شرکت دانش بنيان پويا پازيريک، بزرگ ترین تولید کننده ماشین آلات تمام اتوماتیک قالیشویی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا