اخبار فرشفرش

چرا دهکده جهانی فرش در زنجان راه اندازی می شود؟

اخبار فرش

  • چرا دهکده جهانی فرش در زنجان راه اندازی می شود؟ فرش‌بافی در زنجان یکی از صنایع با قدمت زیاد است که نقش قابل توجهی در صادرات فرش ایران ایفا می‌کند. قدمت فرش بافی را می‌توان از اوایل بنای این شهر نام برد یعنی از زمان پادشاهی اردشیربابکان.

    فرش‌های صادراتی زنجان از بهترین جلوه های فرهنگی این استان هستند. فرش افشار زنجان یکی از پر طرفدارترین فرش‌های ایرانی است به‌طوری‌که به دلیل زیبایی طرح و رنگ در کشورهای اروپایی بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌است.

    فرش افشار زنجان

    فرش افشار زنجان
    فرش افشار زنجان

    زنجان شهری در شمال غربی ایران است که زمستانی سرد و تابستانی ملایم دارد.  استخراج نمک در این ناحیه موجب پیدایش این شهر باستانی شد که توقف گاه مهمی در مسیر جاده ابریشم به سمت ایران بود.

    زنجان دارای دو دره بزرگ به نام های “زنجان رود” و “سفیدرود” است که کوه انگوران و قراول بین آن دو قرار گرفته است. نام قدیم استان زنجان شهین و شاهان نام داشته است که این نام به مرور زمان تغییر کرد و به زنکان و بعد به زنجان تبدیل شد.

    برای اینکه فرش زنجان به محیط خانه جان بدهد از زنگ های روشن و چشم نوازی استفاده می شود که چله این فرش دستباف گران بها از پنبه و یا پنبه و پشم می باشد.

    مقایسه فرش دستباف زنجان و بیجار

    جالب است که بدانید فرش زنجان شباهت خیلی زیادی با فرش بیجار دارد. عمده شباهت این دو فرش دستباف از نظر طرح و رنگ به کار رفته در آن می باشد.

    تفاوت فرش زنجان و بیجار این است:

    1. طرح بزرگ تر نسبت به فرش بیجار
    2. کیفیت بالاتری نسبت به فرش بیجار دارد.
    3. قیمت مناسب تر
    4. استفاده از طرنگ های روشن و زنده
    5. تار فرش عمدتاً پنبه و پود آن پنبه ای یا پشمی است.
    6. بافت محکم و متراکم

    تاریخچه فرش بافی در زنجان

    تاریخچه فرش بافی در زنجان
    تاریخچه فرش بافی در زنجان

    شواهد تاریخی نشان می دهد به دلیل قرار گیری زنجان در جاده ابریشم این هنر بزرگ ایرانی از طریق چند کشور به این شهر رسیده است. با این حال نتایج پژوهش‌های متعدد انجام شده در زمینه بافندگی مبین آن است که تمدن‌های باستانی مصر و آشور مهد بافندگی بوده‌اند.

    در کتاب مقدس تورات در سفر مهاجرت قوم بنی اسرائیل به تزئین چادر و استفاده از فرش اشاره شده است. با توجه به اکتشافات باستان شناختی نیم قرن اخیر و یافتن فرش مشهور پازیریک متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش در هشتاد کیلومتری مرز مغولستان در میان رشته کوه آلتای، مرکز قالیبافی باستانی از کرانه‌های رودهای نیل و دجله و فرات به آسیای مرکزی منتقل شده است.

    خاستگاه فرش بافی در کل تاریخ ایران به استان آذربایجان ایران بر می گردد. پرفسور رودنکو فرش دیگری را در ادامه ی حفاری های باستان شناختی خود در فاصله صد و هشتاد کیلومتری از محل کشف پازیریک در محلی به نام “باسادا” یافت که به نظر می‌رسد متعلق به عهد هخامنشی باشد.

    نوشته های مشابه

    استان زنجان یکی از مراکز بزرگ فرش بافی ایران است، اما متاسفانه اطلاعات جامع و اسناد مکتوب کافی که این موضوع را ثبت کرده باشد، وجود ندارد.

    راه اندازی دهکده جهانی فرش

    راه اندازی دهکده جهانی فرش دستباف در زنجان
    راه اندازی دهکده جهانی فرش دستباف در زنجان

    رئيس مركز ملی فرش ايران خانم فرحناز رافع گفته است كه: در استان زنجان نمايشگاهی بلا استفاده وجود داشت كه ما به صور رايگان از ان در جهت اين هدف بهره برديم و همچنين از استاندار تقاضا كرديم تا گمرك و بانک مورد نياز اين پايانه را سريع تر راه اندازی كنند.

    فرحناز رافع در ادامه گفت: برای داشتن يک زنجيره ی ارزشمند در حوزه فرش بايد تمامی عوامل دخيل به نحو احسن انجام شود از جمله مواد اوليه تهيه فرش (پشم)، شور، سورتينگ، بازاريابی و فروش.

    مطلب پیشنهادی: راه اندازی کارخانه قالیشویی با دستگاه

    و همچنين در نشست و گفتگو با فرماندار شهرستان های سنقر و كلیایی بيان كرد از فرش های بومی هر منطقه به خصوص اين دو شهرستان حمايت جدي خواهد شد تأكيد داشت فرش های اين دو شهرستان در جهان شناخته شده اند. فرش های سنقر و كلیایی در سال ٩٦ ثبت جهاني شدنند.

    فرحناز رافع با اشاره به قدمت و اصالت فرش هاي زنجاني و اينكه بسياري از فرش هاي زنجان به نام شهر های ديگر صادر ميشود كه با افتتاح اين پايانه صادراتي در زنجان فرش های  اين استان شناسنامه دار می شود.

    سه طرح از فرش های استان زنجان در آستانه ثبت بين المللی هستند طرح های قلتوق، بیدگینه، خمسه.

    فرحناز رافع در ادامه گفته است كه حدود ٣١ صنعت با قالی بافی مرتبط است و ما می توانيم اشتغال زایی بسيار خوبی ايجاد كنيم و از مهاجرت  افراد از روستا به شهر جلوگيری كنيم.

    متاسفانه اخيرا تعداد بافندگان فرش از ٧٥ هزار به ٤٥ هزار ريزش داشته كه با افتتاح اين پايانه صادرات اين مقدار به بالاتر از گذشته هم می رسد. ما می توانيم برای تماميه اقشار جامعه فرش توليد كنيم و آن را جايگزين فرش های ماشينی که ضررات زيست محيطی هم دارد كنيم.

    پايانه صادرات فرش دستبافت حدود ٥ هزار متر مربع وسعت دارد و از بخش های گالری، سالن اجتماعات، سالن مزايده، كلاس های آموزشی و آی تی، رستوران، كافی شاپ و پشتيبانی از طريق ٢ سايت خارجی و داخلی خبر داد.

    ناصر فغفوری اظهار كرد: با راه اندازی اين پايانه صادراتی در كشورمان دفاتر گمركی، پستی، حوزه حمل و نقل ارائه ی خدمات بازرگانی وزير ساخت های نرم افزاری و دفاتر اجتماعی در خارج از كشور ايجاد می شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    pazirik

    شرکت دانش بنيان پويا پازيريک، بزرگ ترین تولید کننده ماشین آلات تمام اتوماتیک قالیشویی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا