اخبار فرشفرش

پازیریک قدیمی ترین قالی و هنر دست ایرانیان

  • قدیمی ترین قالی و فرش هنر دست ایرانیان قدیم پازیریک می باشد که ما در مطلب قبلی سعی در توضیح این هنر با شکوه و زیبای دست ایرانی داشته ایم.

    ما در مطلب قبل به این اشاره نمودیم که:

    یکی از بزرگترین موزه های فرهنگی و تاریخی جهان، موزه آرمیتاژ یا هرمیتاژ می باشد. موزه آرمیتاژ واقع در سن­پترزبورگ روسیه بوده و ۳۳ میلیون اثر فاخر هنری را در شش بنا به نمایش عموم گذاشته است.

    مجموعه قابل توجهی در این موزه نگهداری می شود از جمله: کتیبه ها، نقش برجسته ­ها، قطعات کوچک مجسمه، هنرهای کاربردی تمدن، فرهنگ سومر، پایه­ گذاران تمدن بین­ النهرین و مردم مدیترانه باستان در این موزه نگهداری می­ شوند.

    قصد داریم در ادامه این مطلب به این فرش جادویی ایرانی بپردازیم پس با ما باشید.

    تاریخچه پازیریک قدیمی ترین قالی و هنر دست ایرانیان

    گفته می‌شود قالی پازیریک در زمان کشف، بر روی تابوت بزرگ یک پادشاه (دولت مرد هخامنشی) که جسد او مومیایی شده بود قرار داشته است.

    سرگی رودنکو، پس از بررسی ساختار قالی پازیریک، دریافت که این قالی باستانی، شباهت بسیار زیادی با نقش برجسته‌های تخت جمشید دارد. بسیاری از پژوهشگران باستانی و متخصصان حوزه فرش، قالی پازیریک را دست­بافته ای از دوران پارت ها یا مادها می‌دانند.

    تخت جمشید تمدن ایرانی پازیریک

    اما همچنان روایت‌های مختلفی از تاریخچه این قالی ارائه می‌شود.

    نتایج آزمایش با کربن رادیواکتیو بر روی این اشیاء نشان می‌دهد که این گور ها به قرن های چهارم و پنجم پیش از میلاد تعلق دارند. این قالی شباهت های زیادی با طرح های دوره هخامنشیان دارد.

    همین امر موجب شده تا کارشناسان آن را به زمان هخامنشیان و قرن ۵ و ۴ پیش از میلادی نسبت دهند.

    مطالعات نشان می‌دهد که ایرانیان اولین قومی بودند که در جهان اقدام به قالیبافی کرده‌اند و این نشان دهنده قدمت قالیبافی در ایران است.

    معرفی قالی پازیریک

    قالی پازیریک یک قالی پشمی با رنگ های زنده است که زیبایی و خاص بودن قالی پازیریک نشان دهنده شکوه و تجربه ایرانیان در صنعت قالی بافی می باشد که برای شناخت هر چه بهتر این قالی باید با مشخصات آن آشنا شوید.

    پازیریک، قدیمی ترین قالی و هنر دست ایرانیان

    اندازه دقیق این قالی چهارگوش ۱.۹۸ در ۱.۹۸ متر است و تعداد کل گره های به کار رفته جهت بافت این قالی ۳۶۰۰ عدد می‌باشد.

    نقش هایی که در آن دیده می‌شود شامل تصویر سوار کاران، آهو های در حال چرا کردن، جانوران افسانه ای با سر عقاب، بدن شیر و حاشیه ای گل دار دارد.

    حیوانات و گل های بسیار رنگارنگی که در بافت این قالی به کار رفته و وجود رنگ های شاد و سرزنده، نشان‌دهنده اشتراک آن با دیگر قالی های ایرانی می‌باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    به ما رأی بدهید!

    امتیاز کاربر: 4.3 ( 1 نتایج)

    pazirik

    شرکت دانش بنيان پويا پازيريک، بزرگ ترین تولید کننده ماشین آلات تمام اتوماتیک قالیشویی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا