دستباففرش

طرح کاج در فرش دستباف

  • طرح کاج در فرش دستباف! در مطلب قبل خواندیم که: آن چه که فرش ایران را از سایر فرش های مشابه کشورهای دیگر متمایز می کند طرح و نقشه آن است. گویا تمام ذوق و هنر، هنرمند ایرانی در طی قرون و اعصار متمادی در این زمینه بارور و شکوفا شده است. هر قالی ایرانی دارای طرح و نقشه متمایزی است که چون با رنگ های مختلف درآمیزد دنیایی از هنر و لطافت را از خود نشان می دهد… (برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید).

    در این مطلب جذاب و خواندنی سعی در توضیح طرح کاج و انواع طرح در سراسر ایران داریم پس با ما همراه باشید.

    طرح کاج در فرش دستباف

    چندین سال است که اصل و منشاء طرح ایرانی کاج مورد بحث و گفتگوی دوستداران قالی ایران است. آن را به آتش مقدس زرتشت، به کاج، به نخل، به بادام، به گلابی و همچنین به کیسه چرمی و شكل باسمه ای مشت بسته بر روی یک سطح گلی یا گچی که در واقع با آن شباهت زیاد دارد و حتی به شیارهایی که رودخانه “جومنا” در مسیر خود از دره کشمیر به جلگه هندوستان ایجاد می کند، تشبیه کرده اند. ولی توضیح آن بسیار ساده تر از این ها است و می توان آن را در نامی که ایرانیان به این طرح داده اند جستجو کرد.

    آن ها این طرح را بوته نامند که معنی لغوی آن یک دسته برگ است و ساده ترین شکل آن شباهت زیاد به برگ دندانه دار دارد. مردم ایران با عشقی که به اختراع انواع مختلف اشکال هنری و پیچیده از یک موضوع اصلی دارند، اشکال گوناگون بوته به وجود آورده اند و بر آن ها نام های مخصوصی اطلاق کرده اند مثل: بوته میری (کاج کوچک)، بوته ترمه ای (كاج متوسط)، بوته خرقه ای (کاج بزرگ)، بوته بادامی (کاج بادامی شکل) و بوته جقه ای (کاج بزرگ با یک کاج کوچک که از آن بیرون آمده).

    انواع طرح های فرش در ایران

    فرش دستباف با طرح کاج
    فرش دستباف با طرح کاج

    غیر از طرح هراتی، هیچ طرحی با انواع گوناگون آن این طور متداول نیست. در ناحیه سرایند غیر از طرح های بوته ای طرح دیگری نمی بافند. این طرح در روستاهای همدان نیز رواج دارد.

    در تبریز و کاشان نیز گاه گاه قالی هایی با این طرح تهیه می شود. در سنندج و قائنات طرح بوته خرقه ای متداول است. در سراب (ناحیه هریس) استفاده از این طرح ها معمول نیست ولی یک نمونه قالی با این طرح که در این ناحیه بافته شده در دسترس است.

    سال های اخیر طراحان قم انواع جدید و جالب توجهی از آن را تهیه کرده اند. سرانجام کرمان همان طور که انتظار می رود زیباترین انواع آن را که بدون شک از طرح شال هایی که در دوران قدیم در این شهر می بافتند اقتباس گردیده، فراهم کرده است. جنبه تزیینی آن نسبت به سایر انواع آن بسیار زیاد است.

    مطلب پیشنهادی: کارخانه تولید انواع دستگاه قالیشویی در یزد

    معمولی ترین انواع طرح های بوته ای، بوته میری است. این طرح مشتمل است بر کاج کوچکی که در طرح قالی های قدیم میر و قالی های سراینده به کار رفته، از طرح های بوته ای مانند طرح هراتی در کلیه کشورهای تهیه کننده قالی تقلید شده است خواه این قالی ها با دست تهیه شده باشد و خواه با ماشین) و مثل طرح هراتی گذشت زمان در آن تاثیری ندارد.

    سال قبل یکی از کارخانه های فرش بافی مشهور انگلستان نسخه ای کامل و بدون عیب از قالی میر را در کارخانه خود تهیه کرد. هنوز قالی هایی با این طرح به فروش می رسد.

    تهیه انواع ساده تر طرح های بوته ای آسان به نظر می رسد. ولی حقیقت این است که در بین طرح های معمول در ایران بافتن انواع طرح های بوته ای بسیار دشوار است. مرتكب شدن یک اشتباه در یک رنگ و یا تغییر موقع یک گره کافی است که طرح ضایع شود و اصالت قالی از بین برود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    pazirik

    شرکت دانش بنيان پويا پازيريک، بزرگ ترین تولید کننده ماشین آلات تمام اتوماتیک قالیشویی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا